A hallás és tanulás összefüggései – az Origó szakmai napja

A Kalocsai Origó Család és Gyermekjóléti Központ az óvodai és iskolai segítő tevékenység fejlesztése pályázat keretében szakmai napot szervezett a járásban dolgozó gyógypedagógusok, óvodapedagógusok, tanítók, védőnők részére május 10-én a városháza dísztermében. A fórum célja: szakmai támogatás nyújtása egy olyan területen, mely kevéssé ismert a gyermekekkel foglalkozó szakemberek előtt: a tanulási zavarok hátterében lévő beszédészlelési, beszédmegértési zavarok – mondta el Romsics Linda, az Origó Központ szakmai vezetője.

Mindezekről a téma specialistája, dr. Schneider Júlia győri csecsemő és gyermekgyógyász szakorvos tartott előadást, aki arról beszélt, hogy a hallás és a tanulás milyen összefüggésekkel rendelkezik, s ha egy gyerek tanulásával bármiféle gond van, meg kell néznünk, hogy milyen a precíz hang hallása. Amit mi úgy mondunk otthon, hogy félrehallja a mondókát, éneket, másképp mondja a dolgokat, mint ahogy azt mi mondtuk neki, ezeket a dolgokat orvosi diagnosztikával hogy lehet megfogni, leírni, illetve ha nem vesszük észre idejekorán, akkor milyen tüneteket okoz majd az olvasásban, írásban, milyen hibái vannak, hogy lehet elkülöníteni a valódi diszlexiától. Ez egy orvoslás és gyógypedagógia határán lévő terület, el kell tudni dönteni, hogy mikor kell a gyermeknek gyógypedagógus és mikor kell orvos.

A doktornő elmondta, hogy ha egy gyermek beszédhibás, az ebből szempontból jó dolog, mert könnyű észrevenni, észreveszi az anyuka, a környezet, és tudunk róla beszélni, hogy a gyerekkel kell-e valamit tenni, vagy majd kinövi. Akkor van a legnagyobb baj, amikor nem foglalkozunk vele, amikor tologatjuk az észrevett hiba okának kiderítését.

Az a hallás, amikor azt halljuk, hogy becsapódik egy ajtó, ugat a kutya, mennyire más, mint a beszédhangok hallása, ami tanulási folyamat következtében jön létre, idegrendszeri fejlődés eredménye, ennek az az alapja, hogy precízen rezegjen a dobhártyánk. A nap egy része arról szólt, hogy mi befolyásolja ezt a pontos, precíz hallást, mit tudunk érte tenni otthon, mit tudunk érte tenni védőnőként, gyerekgyógyászként és hogy mikor van szükség fül-orr-gégészekre.

Gyakorlatilag az a kör, amit a beszédhangok nem precíz hallása, illetve nem precíz feldolgozása okoz, melyeket úgy hívunk, hogy beszédészlelési, beszédmegértési nehézségek, áldiszlexia, amikor annak látszik a gyerek, de teljesen más a probléma oka, manapság 70-80 százaléka a gyerekeknek.

Jellemző rájuk, hogy okos, de lassú, figyelemzavarosnak minősítik őket, vagy a gyerek nem a képességeinek megfelelően tanul.

Hosszútávon – mondta a doktornő –, tehát, hogy milyen élete lesz a gyereknek, milyen pályát választ, milyen közegben fog mozogni, ki lesz a párja, milyen lesz a baráti köre, az egész későbbi életéről beszélünk, ezt mind-mind meghatározza az iskola. Azért kell ezekre a jelekre odafigyelni, hogy a gyerek ne azért menjek bármelyik iskolába, mert oda elég a pontja, mert ott bírja a követelményeket, a ritmust, hanem olyan iskolát tudjon választani, ami az ő szíve-vágya. Ha ezt sikerül elérnünk, akkor sokkal sikeresebb és boldogabb felnövekvő nemzedékünk lesz. Ehhez a folyamathoz kívánt hozzájárulni ez a szakmai nap is.